Over

 Wie ben je?IMG_0143

Ik ben Hans Hoonakker, en heb 3 passies: reizen, duursport en nieuwe dingen doen. De gemeenschappelijke noemer is dat ze voor avontuur staan, vragen om doorzettingsvermogen, flexibiliteit en een beetje lef. Soms leiden die passies tot wanhoop binnen mijn  gezin, maar omdat we toch heel erg gek op elkaar zijn, komt dat altijd weer goed. En beleven we samen spannende dingen, die ons als gezin dichter bij elkaar gebracht hebben.

Waarom ben je voor jezelf begonnen?

Ik heb een heel diverse achtergrond. Fotobedrijven geleid, een nieuw bedrijf in digitale fotografie opgezet, grote call/e-centers aangestuurd, leidinggegeven aan 10 basisscholen en marketing voor schooldirecteuren opgezet. En de laatste 7 jaar op directieniveau leiding gegeven binnen de ouderenzorg. Grote reorganisaties doorgevoerd om de zorg weer gezond te maken, maar vooral ook nieuwe dingen geïmplementeerd: zelfroostering, iPads
, Elektronisch Cliëntendossier, Managementdashboards, Cloudcomputing ingevoerd. Dat alles bij verschillende zorgorganisaties, om te zorgen voor een goede, maar betaalbare zorg. Ik zag dat andere zorgorganisaties ook behoefte hebben om een sprong te maken, en weet dat ik ze daar bij kan helpen. Door mijn positie als zelfstandig ondernemer kan ik me wat onafhankelijker opstellen. Dat levert toegevoegde waarde op.

Wat maakt jou anders dan andere termijn- of interim-managers in de zorg?

Naast echte management ervaring in de zorg heb ik ook 20 jaar leidinggevende ervaring op eindverantwoordelijk niveau in het bedrijfsleven. Daar heb ik leren innoveren en implementeren, en dat altijd gedaan met de klant als uitgangspunt. De dynamiek is daar nog veel groter dan in de zorg.

Die gecombineerde werkervaring maakt dat ik dingen die ik geleerd heb in het bedrijfsleven (innoveren, implementeren, marketing) kan toepassen in de zorg, waar ik ook echte lijnervaring als directeur heb. En door mijn ervaring bij de gemeente Den Haag weet ik ook hoe gemeentes denken en werken, niet onbelangrijk nu de financiering daar voor een groot deel van afhankelijk wordt.

Maar mijn echte onderscheidende vermogen zit in de energie die ik met me meeneem en waarmee ik anderen in beweging krijg.

Wat is jouw opleiding en werkachtergrond concreet?

Ik heb Wis- en Natuurkunde gestudeerd, gewoon omdat ik dat leuke vakken vond met veel puzzelwerk (ik kan er ook niets aandoen, ik vond het echt leuk!). Je leert daardoor wel snel problemen doorgronden. Omdat ik er wat praktisch mee wilde doen, ben ik afgestudeerd in Medische Fysica, bij Cardiologie. Daarna heb ik een paar jaar lesgegeven op de MTS voor Fotografie. Vervolgens een wereldreis van ruim 2 jaar; per zeilboot als opstapper de oceaan over, liftend naar Tibet, meditatie in een boeddhistisch klooster. Toen ik terugkwam ben ik verder gegaan met die fotografie, al snel als manager binnen een fotobedrijf. Mijn eerste klus als manager was een verlies wegwerken van 1 miljoen, daar heb ik veel geleerd! Hoe je slapeloze nachten kunt hebben, maar vooral ook over hoe je gebruik kunt maken van de kennis van alle medewerkers, en hoe dat helpt om het probleem op te lossen. Daarna heb ik de hele digitalisering vormgegeven bij de marktleider op fotografisch gebied.

Toen wilde ik graag naar een totaal andere omgeving, en werd Operations Director bij een snel groeiend call- en e-mail center. Daar leer je ook heel veel over marketing. Tijdens een sabbatical van 3 maanden met vrouw en 2 kleine kinderen – Thailand, Cambodia, Vietnam, Laos met een één rugzak – besefte ik dat ik graag bij een maatschappelijke organisatie wilde werken, maar daar wel mijn ervaring uit het bedrijfsleven wilde gaan inzetten. Zo heb ik bij de gemeente Den Haag schooldirecteuren aan de marketing gezet, HANSFIETS2om hun school te profileren en marktaandeel te winnen. Dat was echt leuk om te doen en om te zien dat het werkte!

Natuurlijk heb ik ook de nodige opleidingen gevolgd, zoals organisatiekunde, marketing, verandermanagement.

Ik heb 7 jaar bij twee grote zorgorganisaties gewerkt als directeur bedrijfsvoering. De zorg bevalt me goed, allemaal erg bevlogen en aardige mensen, die heel graag willen en waar ik veel van mijn ervaring kwijt kon, om verliezen om te buigen (bij thuiszorg en facilitaire dienst), ziekteverzuim te verlagen en innovaties in te voeren. Het leukste blijft toch om dit samen met anderen te doen en te zien dat het werkt, en dat je het voor elkaar krijgt.